úterý 3. května 2016

Přepuštěné máslo

Pondělní Sama doma, mě nakoplo a konečně jsem se odhodlala domácí přepuštěné máslo neboli ghí uvařit.
Takže jsem dopoledne nakoupila kostky másla a dnešní "M" poobědový spánek jsem využila k vaření.

Návodů je plný internet, ten ze Sama doma je zde.
Takže to tady nebudu dlouze vypisovat. 
Ve zkratce- máslo rozehřejeme v širším hrnci, potom plotýnku stáhneme na minimum a máslo necháme pozvolna probublávat. Pěnu, která se začne tvořit na povrchu sbíráme a nevyhazujeme (dá se použít do br. kaše, k těstovinám, do omáček, do moučníků,..- ale o tom možná jindy). Ve chvíli když už se pěna netvoří a tekutina v hrnci vypadá jako olej, máme hotovo. Stačí jen přecedit přes gázu, kapesník nebo kávový filtr do sklenic, nechat vychladnout a zavřít.  
Po vychladnutí ztuhne a zesvětlá.

Celá tahle sranda trvala cca hodinu.

Přepuštěné máslo by mělo vydržet v temnu roky (i mimo lednici), tak uvidíme, jak dlouho vydrží u nás :)

Z 3 kostek másla (tj. 750 g) mi vzniklo asi 1/2 litru přepuštěného másla + pěna.

A závěrem pár chytrých vět o přepuštěném másle

  • použít se dá všude, kde jsme zvyklí používat máslo nebo olej
  • protože neobsahuje vodu a bílkoviny dá se na něm dobře smažit a na rozdíl od másla se nepřipaluje
  • neobsahuje laktózu ani sůl, takže je vhodné i pro alergiky
  • neobsahuje žádné konzervační látky
  • dá se použít jako pleťový krém, na popraskané rty či suchou nebo popálenou kůži a je vhodný i na dětskou pokožku 

Žádné komentáře:

Okomentovat

Díky, že čtete můj blog :) Terka